Accept af cookies fra soefartsstyrelsen.dk
Soefartsstyrelsen.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over brugen af sitet. Du kan altid slette cookies fra soefartsstyrelsen.dk igen.

Til forsiden

Du er her: Skip Navigation LinksForsideSøfarendeFAQ – Ofte stillede spørgsmålSpørgsmål og svar om sønæringsbeviser
Større tekst
Læs højt
Print
Send link til en ven

 Spørgsmål og svar om sønæringsbeviser 

Hvordan ansøger jeg om et nyt sønæringsbevis?
Svar: Du skal indsende en digital blanket til Søfartsstyrelsen, der hedder ”Sønærings-, kvalifikations- og anerkendelsesbeviser samt søfartsbøger ”.

Hvad koster et bevis og hvordan betaler jeg?
Svar: Der er en brugerbetaling på 500,- kr. pr. bevis. Der betales til sidst i ansøgningen via betalingskort.
Pengene bliver trukket på dit betalingskort kort tid efter at du har indsendt din online ansøgning til Søfartsstyrelsen,
da der betales forud for et bevis.

Hvad skal jeg sende med, når jeg ansøger om et sønæringsbevis?
Svar: Du skal indsende relevant dokumentation for fartstid, gyldigt sundhedsbevis, gamle beviser og pasfoto. Al dokumentation uploades digitalt i blanketten og du bliver kun bedt om at medsende den dokumentation som din ansøgning kræver. Hvis du ikke har al dokumentation i digital form, er det muligt at eftersende det med post. 

Behøver jeg at medsende et billede?
Svar: Ja, det skal være vellignende og digitalt. Der stilles samme krav som til pasbilleder.

Kan jeg indsende ansøgningen elektronisk?
Svar: Ja.

Hvornår kan jeg forvente at få mit bevis?
Svar: Vi har en sagsbehandlingstid på 2-3 uger, men husk altid at ansøge i rigtig god tid.
Du må derudover kunne forvente længere sagsbehandlingstid, såfremt at der mangler dokumentation, eller der skal søges dispensation eller generhvervelse.

Jeg har mistet mit bevis, hvad gør jeg?
Svar: Du skal bruge den digitale blanket: ”Sønærings-, kvalifikations- og anerkendelsesbeviser samt søfartsbøger ”. På side 2 i blanketten kan du angive at du har mistet dit bevis.

Hvordan vedligeholder jeg mit sønæringsbevis?
Svar: Du kan vedligeholde (genudstede) dit sønæringsbevis, hvis du har sejlet mindst 12 måneder indenfor de sidste 5 år, eller 3 måneder indenfor de sidste 6 måneder, i en stilling, hvor du har brugt dit bevis.

Jeg opfylder ikke kravet til at få genudstedt et nyt sønæringsbevis. Hvad gør jeg?
Svar: Hvis du ønsker at generhverve et sønæringsbevis, skal du anvende den digitale blanket: ”Sønærings-, kvalifikations- og anerkendelsesbeviser samt søfartsbøger ”.

Søfartsstyrelsen vil herefter lave en individuel vurdering af din sag, og du vil efterfølgende modtage et brev, som beskriver, hvad du skal gøre for at få dine sønæringsrettigheder tilbage.

Det er muligt at generhverve sønæringsrettigheder på samme niveau eller lavere i forhold til de sønæringsrettigheder, som du har mistet. Det vil sige, hvis du f.eks. har haft et sønæringsbevis som styrmand af 1. grad, kan du generhverve certifikatet styrmand af 1. grad eller lavere.

Du kan læse mere om, hvordan du generhverver dine sønæringsrettigheder som navigatør og som maskinist eller maskinmester.

Hvordan fornyer jeg mit sundhedsbevis?
Svar: Du skal henvende dig til en godkendt søfartslæge.

Hvis du bor i udlandet skal din udenlandske læge udfylde denne blanket – klik her.

Hvordan kan jeg få oplyst hvilken fartstid Søfartsstyrelsen har registreret?
Svar: Du skal sende en mail til ksf@dma.dk med fulde navn og cpr.nr. Hvis du har skiftet navn skal det oprindelige navn også oplyses.

Hvis min fartstid ikke er registreret i min søfartsbog, hvordan kan jeg dokumentere den?
Du skal bruge en fartstidserklæring underskrevet af din skibsfører, havnevæsen, fiskeforening eller rederiet.